هینت دهی در اتاق فرار نوعی سیستم راهنمایی و نشان دادن راه برای حل سریع تر معماها می باشد که توسط مدیر بازی ارائه میشود. به عبارت دیگر، در شرایطی که زمان بازی رو به اتمام است و هیچ یک از افراد گروه نمی توانند جواب معما را حدس بزنند، سیستم هینت دهی نقش روزنه امید را ایفا می کند. در نتیجه می توانید با این راهنمایی و اشاراتی که توسط گیم مستر ارائه میشود زودتر به جواب معما برسید و قفل درب اتاق را باز و فرار کنید. البته شیوه راهنمایی کردن در این سیستم تفاوت های زیادی دارد و با توجه به نوع ژانر بازی و شرایط محیط به روش های گوناگونی هینت ارائه میشود. اتاق فرار اسکیپ مستر در ادامه به نکته مهمی درباره انواع هینت دهی و تعداد مجاز آنها و همچنین نحوه درخواست هر یک اشاره خواهد داشت.
هینت دهی در اتاق فرار چیست؟
سناریو و ژانری که برای اتاق فرارها در نظر گرفته میشود با هم تفاوت دارد و نقطه مشترک در تمام آنها، وجود چندین معما است که با حل کردن هر یک در نهایت می توانید قفل را باز کنید. علاوه بر تفاوت هایی که در سناریو و داستان بازی وجود دارد، درجه سختی معماهای آنها نیز با هم فرق داشته و برخی از آنها کمی چالش برای رسیدن به رمز عبور از اتاق فرار وجود دارد. به همین دلیل ممکن است بازیکنان نتوانند در زمان مناسب به جواب معما برسند! سیستم هینت دهی hint در اتاق فرار دقیقا همان چیزیست که در این شرایط می تواند شما و افراد تیم را نجات دهد و لذت موفقیت را نصیبتان کند.
هینت دهی به معنای راهنمایی بوده و گیم مستر یا مدیر بازی به چند نکته اشاره می کند تا افراد تیم بهتر بتوانند به جواب رمز دست پیدا کنند. توجه داشته باشید که هینت تنها نوعی اشاره است و نمی توان انتظار داشت که جواب نهایی را در اختیارتان قرار دهند. تنها در برخی از شرایط ضروری که زمان در حال اتمام است و چاره ای جز راهنمایی کامل نیست، هینت دهی جواب رمز را ارائه می دهد.
بهترین نوع سیستم هینت دهی اتاق فرار
تمام لذت بازی اتاق فرار به چالش های پیش رو در حل معماهای آن است و به همین دلیل سیستم هینت دادن باید کاملا حرفه ای طراحی شود تا به هیجان بازی لطمه وارد نکند. بر همین اساس می توان گفت، بهترین هینت دهی اتاق فرار چند مرحله ای است. به طوریکه ابتدا یک اشاره بسیار کوتاه که تنها منجر به ایجاد جرقه در ذهن بازیکنان شود باید از سوی مدیر بازی ارائه گردد. در نتیجه می توان گفت، بهترین راهنمایی ها باید غیر مستقیم باشند.
بدترین نوع هینت دهی اسکیپ روم
برخی از اتاق فرارها به دلیل طراحی ضعیف و در نظر نگرفتن تمام جوانب کار از هینت دهی به شیوه اشتباه استفاده می کنند. در این شرایط لذت بازی تا حد زیادی کم میشود و شک نکنید که احساس شکست در بازیکنان بوجود می آید. بدترین سیستم هینت دهی ارائه جواب رمز بدون هیچگونه مقدمه و اشاره و تذکر توسط مدیر بازی است. حتی در برخی از اسکیپ روم ها ممکن است گیم مستر وارد محیط بازی شود و معما را حل کند! این شیوه هینت دهی مستقیم تنها در شرایطی مناسب است که با چندین مرتبه راهنمایی و تذکر و اشاره باز هم بازیکنان نتوانند جواب را حدس بزنند. در غیر این صورت باید مدیر بازی سعی کند با ارائه راهنمایی مغز آنها را بیشتر به چالش بکشد تا از بازی لذت بیشتری ببرند.
در اتاق فرارهای حرفه ای حدود ۳ فرکانس برای سیستم هینت دهی در نظر گرفته میشود. دو مرحله اول تنها جنبه راهنمایی و اشاره دارد و مرحله سوم جواب نهایی ارائه میشود.
هینت همان سرنخ است؟
قبل از ورد به اتاق فرار بهتر است کمی با اصطلاحات و قوانین و شرایط موجود در محیط آشنا شوید. اگر تا بحال تجربه این بازی مهیج را نداشته اید، ما در مطالب قبل اصطلاحات اسکیپ روم را به طور کامل توضیح داده ایم و نگاه کوتاهی به سرنخ و هینت شد. در بسیاری از مواقع ممکن است این دو اصطلاح مشابه و یکسان با هم در نظر گرفته شوند که کاملا اشتباه است. هینت نوعی تذکر و اشاره و راهنمایی است که خارج از روال بازی و در صورت درخواست بازیکنان توسط مدیر بازی ارائه میشود. سرنخ به تمام نشانه هایی گفته میشود که در بخش های مختلف اتاق قبل از شروع بازی قرار گرفته و بازیکنان باید آنها را پیدا کنند و در نهایت جواب را حدس بزنند.
به عبارت دیگر، سرنخ را بازیکنان باید خودشان پیدا کنند و با کمک آنها جواب معما و رمز را حدس بزنند. این در حالیست که هینت راهنمایی های جانبی می باشد که توسط مدیر بازی به شیوه های مختلف ارائه میشود.
انواع سیستم هینت دهی اتاق فرار
با توجه به شرایط بازی و ژانر و امکانات و دکوراسیون و غیره راهنمایی های گیم مستر به شیوه های مختلفی ارائه میشود. از رایج ترین سیستم های هینت دهی در اسکیپ روم می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:
هینت دهی با گوشی تلفن همراه
در این سیستم تمام ارتباطات مدیر بازی و سایر بازیکنان در اتاق به کمک گوشی موبایل انجام میشود. قبل از شروع بازی این گوشی تلفن در اختیار بازیکنان قرار گرفته و روش استفاده از آن نیز آموزش داده میشود. برخی از اسکیپ روم ها که پیشرفته هستند، برای سیستم هینت دهی اپلیکیشن طراحی نموده و روی گوشی تلفن همراه نصب می کنند. در حین بازی اگر بازیکنان نیاز به راهنمایی داشته باشند از طریق این اپلیکیشن می توانند درخواست دهند.
در اغلب اتاق های فرار که از موبایل برای هینت دهی استفاده میشود، بازیکنان باید با گیم مستر تماس بگیرند. علاوه بر تلفن همراه، با بی سیم نیز ممکن است هینت دهی انجام شود.
سیستم هینت دهی با مانیتور
نوع دیگری از سیستم های هینت دهی به صورت مانیتور عمل می کنند و در بخش های مختلف اتاق نصب هستند. این مانیتورها علاوه بر ارائه راهنمایی های جانبی که توسط مدیر بازی ارائه میشود، ممکن است شمارش معکوس برای نشان دادن مدت زمان باقی مانده نیز نمایش می دهند. در سیستم های هینت دهی با مانیتور اگر طراحان بازی کمی خلاقیت داشته باشند، می توانند با پخش موزیک و تصاویر متناسب با ژانر بازی هیجان را تا حد زیادی افزایش دهند.
راهنمایی با بلندگو
همان طور که مشخص است، در این سیستم های هینت دهی بلندگو در اتاق نصب شده و مدیر بازی از بیرون محیط می تواند بازیکنان را راهنمایی کند. حتی از این بلندگو برای پخش موزیک به منظور افزایش هیجان بازی و ایجاد ترس و وحشت در بازیکنان نیز استفاده میشود.
هینت دهی مستقیم توسط گیم مستر
در طول متن نیز اشاره کردیم که یکی از بدترین شیوه های هینت دادن در اتاق فرارها، حضور مدیر بازی در اتاق است. ورود مدیر به بازی می تواند تا حد زیادی لذت و هیجان بازی را کاهش دهد، اما در برخی از اسکیپ روم ها از این سیستم استفاده میشود.
قوانین استفاده از سیستم هینت دهی اتاق فرار چیست؟
به منظور استفاده بهینه از سیستم های هینت دهی در اسکیپ روم ها، قوانینی توسط طراحان بازی مطرح میشود که بازیکنان باید آنها را رعایت کنند. البته برخی از این موارد قانون نیست و به عنوان پیشنهاد برای استفاده صحیح از این سیستم ارائه میشود:
- تمام افراد تیم و گروه برای استفاده از هینت باید به توافق برسند. چون برخی از افراد معتقدند استفاده از راهنمایی در طول بازی باعث از بین رفتن لذت و هیجان آن میشود. به همین دلیل بهتر است از این نظر کاملا به توافق برسید تا چالش بوجود نیاید.
- تعداد دفعات هینت دادن در اتاق فرار محدود بوده و با توجه به نوع بازی فرق دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع بازی تعداد دفعات آن را بدانید تا بتوانید از این موقعیت درست استفاده کنید.
- برخی از اسکیپ روم ها به ازای هر مرتبه هینت و راهنمایی ممکن است زمان بازی را کاهش دهند.
چطور از هینت در اسکیپ روم استفاده کنیم؟
بدون در نظر گرفتن تفاوت هایی که در سیستم هینت دهی در اسکیپ روم ها وجود دارد، برای استفاده از این فرصت چند مرحله در اغلب مواقع طی میشود.
- مرحله اول با کمک تلفن همراه یا بی سیم و سایر سیستم های ارائه شده در اتاق به مدیر بازی اطلاع می دهید که نیاز به هینت hint دارید. مدیر بازی یه نکته ارائه می دهد که نوعی راهنمایی غیر مستقیم است و با کمک آن باید بتوانید جواب را حدس بزنید. سعی کنید در این مرحله تمرکز بیشتری داشته باشید تا نیاز به راهنمایی بعدی پیدا نکنید.
- در مرحله دوم کمی اشاره ها و نکات واضح تر بیان میشود تا بازیکنان بتوانند به کمک آن معما را حل کنند. در اغلب مواقع بازیکنان در این مرحله می توانند رمز را پیدا کنند و نیاز به گام بعدی نخواهد بود. البته در بازی هایی که معماهای آنها بیش از اندازه سخت است به مرحله سوم نیز کشیده میشود.
- در آخرین مرحله گیم مستر جواب معما را کاملا واضح بیان می کند. مرحله سوم بیشتر در انتهای بازی ارائه میشود و زمان برای حدس زدن رمز وجود ندارد.
اگر دوست دارید بازی حرفه ای و خوبی را تجربه کنید، در برابر استفاده از هینت دهی در اتاق فرار مقاومت زیادی نداشته باشید و در شرایط اضطراری اهمیت آن را جدی بگیرید. برای اینکه بتوانید لذت بازی را در کنار هینت حفظ کنید، از مدیر بازی بخواهید تنها یک راهنمایی و اشاره کوتاه داشته باشد و ادامه مسیر را با به چالش کشیدن مغز طی کنید.
کل هیجانش بی سیم دست گرفتنه مخصوصاوقتی که حسابی تو حل معما گیر میکنی و کلافه میشی و گیم مستر به کمکت میاد و میری مرحله بعدی